Reklamation & Garanti

- Reklamationsrätt Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera en vara i upp till tre (3) år från det att du tog emot den, förutsatt att varan var felaktig vid leveranstillfället.
-
Fel som upptäcks inom de första två åren anses normalt vara ursprungliga fel, om inte vi kan bevisa motsatsen.
-
Efter två år ligger bevisbördan på dig som kund att visa att felet fanns där från början.
2. Hur gör jag en reklamation? Om du upptäcker ett fel på din produkt ska du meddela oss så snart som möjligt. En reklamation som görs inom två (2) månader efter att du upptäckt felet anses alltid ha gjorts i rätt tid.
-
Skicka ett e-postmeddelande till info@trendhome.se.
-
Ange ditt ordernummer och beskriv felet noggrant.
-
Bifoga tydliga bilder eller videoklipp på skadan/felet samt på produktens emballage om det rör sig om en transportskada.
-
Vi återkommer med instruktioner om hur ärendet ska hanteras (reparation, omleverans eller återbetalning).
3. Transportskador Viktigt: Kontrollera alltid dina varor vid mottagandet. Om emballaget är skadat ska detta noteras direkt på transportörens fraktsedel innan du skriver under. Kontakta oss omedelbart (helst inom 24 timmar) för att vi ska kunna rikta anspråk mot transportbolaget. Behåll allt emballage tills ärendet är avslutat.
4. Bedömning och åtgärder När vi tagit emot din reklamation gör vi en bedömning om felet är ursprungligt.
-
Vid godkänd reklamation står Trend Home för samtliga kostnader, inklusive returfrakt. Vi förbehåller oss rätten att i första hand reparera varan eller skicka en reservdel. Om detta inte är möjligt skickar vi en ny vara eller genomför en återbetalning.
-
Om reklamationen nekas (t.ex. vid handhavandefel eller normalt slitage) förbehåller vi oss rätten att debitera en administrativ avgift på 1000 kronor samt eventuella fraktkostnader.
5. Garanti Många av våra produkter omfattas av tillverkarens garantier utöver den lagstadgade reklamationsrätten. Information om garantitid och villkor finns i produktbeskrivningen för respektive vara. Garantin täcker normalt fabrikationsfel men omfattar inte skador orsakade av:
-
Felaktig montering eller hantering.
-
Bristande underhåll (t.ex. att inte följa skötselråd för trä eller textil).
-
Onormalt slitage eller olyckshändelser.
6. Tvistlösning Vid en eventuell tvist följer Trend Home alltid beslut från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
-
ARN: Box 174, 101 23 Stockholm | www.arn.se
